Profiltekst her!

Annonser

"The tans will fade, but the memories will last forever" - Hawaii 2012

N er jeg trygt hjemme igjen i Maine, etter en fantastisk uke p Oahu p Hawaii. Etter som uken gikk, fant jeg ut at jeg bare mtte nyte tiden jeg hadde p Hawaii, og tenke p bloggingen senere - slik jeg nevnte fr jeg reiste.

Resten av uken gjorde vi mange ulike aktiviteter. Vi surfet:

Vi snorklet i denne bukta full av korallrev. En av de mest fantastiske oppevelsene i hele mitt liv! Vi svmte rundt i "laburinter" av korallrev, s nrme tropiske fisker at vi nesten kunne ta p dem!

Vi var p en Luau, en tradisjonell fest p Hawaii hvor de har et hula show, viser ulike tradisjoner (som fletting av "laces" aka. blomster i en ring du har rundt halsen, palmeklatring, fletting av hodebnd laget av palmeblader etc). Vi spiste ogs et godt mltid p stranden.

Jentene mine: Ane og Cathrine <3 Jeg er glad Norge er et lite land, s det ikke er s vanskelig mtes senere.

Hula-danse-time:

Hard Rock Caf Honolulu:

Hiking opp "Diamond Head", en hyde midt i Honolulu, med utsikt utover hele ya.

Walking around Waikiki:

Fantastisk god frokost p hotellet:

Utsiktstitting mange ulike steder:

Blste bare litt da..

Vi er glad i hoppebilder!

Pearl Harbor var ogs en veldig spesiell opplevelse. Jeg fikk mte en mann som overlevde angrepet, noe som var veldig spennende. Vi jobbet ogs frivillig p U.S.S Missouri, som var en av de store btene som ble brukt under 2. verdenskrig (og andre aksjoner ledet av den amerikanske flten). Det var litt gy jobbe frivillig, fordi vi fikk g rundt inne p bten hvor vanlig turister ikke fikk lov til g (p kontrollrom etc).

Vi liker menn i uniform

USS Missouri

Vi pusset rekkverket p bten, eller det var i hvertfall det det var meningen at vi skulle gjre.

P Pearl Harbor fikk vi virkelig kjenne p nasjonalflelsen folk har her i USA. Angrepet p Pearl Harbor er noe som str veldig sentralt i Amerikansk historie, og mange mennesker var veldig "emotional" i dette minnehuset, som er bygget p toppen av et sunket skip.

Utalllige strandbesk:

Jeg mtte Elise som gr i parallellklassen min i Norge, p Hawaii :) Liten verden!

IS m man jo ha:

Yoghurt land <3

Shopping p USAs strste utendrs kjpesenter. Det var gigantisk, og man gikk fra butikk til butikk under pen himmel i sm handlegater.

Uforglemmelige mennesker! Uforglemmelige opplevelser!Uforglemmelig uke!

Hawaii er et helt fantastisk sted med en veldig interessant kultur. Det er vanskelig tro at yene er en stat i USA, og ikke en del av Asia.

En av de beste ukene i livet mitt :) Anbefales p det sterkeste til kommende utvekslingsstudenter!

Starbucks

Hei :)

Beklager for drlig oppdatering de siste dagene, men det har skjedd s mye her p Hawaii.

Det er helt fantastisk, og jeg vil bare nyte den siste dagen, fr jeg drar hjem til Maine i morgen.

Da skal jeg fortelle om resten av turen, og legge ut litt bilder.

I kveld skal vi p hulafest!
- Kamilla

Haleiwa, old surfing town - dag 2

Nok en fantastisk dag her p Hawaii.

Deilig frokost p hotellet, deretter sightseeing rundt i delen av Hawaii hvor rdhuset er. Vi kjrte faktisk forbi skolen Obama gikk p, samt hyblokken han bodde i under oppveksten sin her p Hawaii.

Deretter dro vi videre til Dole, som er en ananasplantasje her p Hawaii. Ananasen er helt fantastisk her - utrolig saftig og st. Grunnen til det er at de har god jord, due to at det er en vulkansk y, og at de kan plukke opp frukten nr det er helt moden, ikke nr den fortsatt er grnn slik de m gjre nr de eksporterer ananasen til andre land.

Vi fikk smake pineapple wip!

Etter plantasjen dro vi videre til den gamle surfebyen Haleiwa. Her spiste vi lunsj, og gikk rundt og s p surfebrett-kunst og tittet i surfebutikker.

Jeg fant min fremtidige bil forresten..

Vi dro ogs innom den mest kjente stranda p Hawaii, Sunset beach :) Her er mange kjente filmer/ serier spilt inn: Bay Watch, Blue Crush, Soul Surfer etc.

P kvelden dro vi til "the Polonesian center" som er en slags fornyelsespark her p Hawaii. Ikke en fornyelsespark med berg-og-dal-baner og karuseller, men en park full av shows (hawaiian drumming, hawaiian cooking, dancing etc). Parken hadde fantastisk natur, slik som resten av Hawaii, og det var ogs steder rundt iparken med aktiviteter du kunne gjre. Lre hula-dansing, fletting med blader, spydkasting, f tatoveringer, btkjring osv. Vi spiste en god buffeet med Hawaiian mat, og gikk deretter til USAs strste outdoor theatre for se p en kveldsforestilling (Hawaiian dance). Scenen var halveis inne, og halveis ute. Litt vanskelig forklare, men publikum satt under tak, mens danserne var utendrs, med palmer, fjell og himmel i bakgrunnen.

Showet var veldig bra, men jeg mtte tvinge yene mine til holde seg pne mot slutten av forestillingen. Ikke fordi det var kjedelig, men fordi jeg var sliiiten etter en lang dag med masse aktiviteter.

Skrevet om mandag 20. februar

Aloha from Honolulu - dag 1

Da er jeg endelig p Hawaii! I gr landet jeg p Honolulu airport kl. 6 pm (local time) etter en 11 timers lang flytur, noe som var veldig deilig. Jeg ble mtt av en heteblge, eller noe som i allefall fltes slik etter ha kommet fra Maine.

Vi bor p et kjempefint hotell som er 2 min. fra Wakiki beach, og vi er rundt 100 studenter. 80% er fra Skandinavia, s det gr i en blanding av norsk og engelsk.

Det er snn 24 grader i skyggen her, og man blir solbrent bare man tilbringer minutter i sola. Jeg har kjpt solfaktor 70 og 50, men i den lokale butikken p hjrnet har de solfaktorer helt opp til over 100 (!) Jeg smrte smrer meg hvert 5 min (nesten..), men jeg er allikevel solbrent.

I dag var det tidlig opp, spise en herlig frokost (med masse fersk frukt fra Hawaii), for s dra rett p stranda. Min gruppe hadde surf lessons kl. 11, frst p stranda, og deretter ut i vannet.

SURFING ER INGEN LEK, haha.. Men utrooolig hvor gy det er! Vi surfet i rundt 2 timer - masse padling (man blir kjempesliten i armene), men utrolig hvor artig det er nr du fr en stor blge og fler at du virkelig fr det til.

Etter surfingen spiste jeg lunsj med noen venninner, og deretter dro vi ut med en katamaran for seile rundt Oahu island. Katamaranen var laget slik at vi satt p en netting mellom kjlene, slik at hver gang det kom en blge ble vi helt vte.

Se s turkist vannet er!

N skal vi ut spise, og deretter shoppe i Wakiki (parallellgatene til stranda).

Skrevet i gr - sndag

About to board

God morgen! New Jersey next :)

Frokost m man ha :P

- Kamilla <3

Portland by night

Hei kjre nordmenn :)

N er jeg trygt fremme p et hotell i Porland, etter ha sittet p bussen fra Bangor i 2 1/2 time. Jeg ligger n i en gigantisk hotellseng og har bestilt room service. Det er deilig slippe og g rundt i en relativt ukjent by om kvelden p jakt etter mat, hehe.

Seee s liten og st!

I morgen er det opp kl. 4 am, og flyet mitt gr kl. 6 am.

Jeg flyr:

Portland - Newark (New Jersey)

Newark - Honolulu

Den frste etappen er rundt 2 timer, men flyturen over hele USA og over "the Pacific" er 11 timer lang. Jeg skal prve sove mesteparten av tiden, men det er vel forhpentligvis noen filmer jeg kan se p flyet.

Jeg har ikke noe imot reise alene, men jeg er litt nervs for selve innsjekkingen/ finne rikig gate, spesielt i Newark som er en gigantisk flyplass. Men det gr sikkert veldig greit!

Denne uken har jeg ventet lenge p, og reisefeberen koker! Jeg er utrolig heldig som har sjansen til reise og tilbringe 1 hel uke p Hawaii, s jeg skal virkelig ta til meg alle inntrykk og opplevelser.

Jeg kommer nok ikke til tilbringe s veldig mye tid p mac'en nr jeg frst er p Hawaii, jeg vil jo tilbringe mest mulig tid utendrs! Men noen bilder skal dere f!

!! Er det mulig!?? JEG - p HAWII - i morgen (!)

Denne uken skal nytes <3 Hper alle fr en fantastisk vinterferie!

February 14th

I dag, som dere alle vet er kjrlighetens dag, og som de fleste tradisjoner er her i USA er Valentines day en "big deal". Uker i forveien sa folk "...h.. Jeg har ikke date p Valentines day..", noe som ikke hadde betydd s veldig mye i Norge.

Lrere delte ut hjertekjrligheter, jenter gikk rundt med blomster, kantinen var pyntet osv.

Koselig dag♥

I kveld har vi hatt siste team dinner med the ski team, noe som er litt trist. Jeg kan virkelig ikke tro at nok en sportsesong er over!

N er det bare tre dager til jeg tar bussen ned til Portland, for s fly laaangt vekk fra kalde Maine til varmere strk - nemlig Hawaii! Ord kan ikke beskrive hvor mye jeg gleder meg!

Happy Valentines day alle sammen! Ikke glem fortelle folk du verdsetter at du er glad i dem♥

Jeg hadde kanskje ikke noen "valentine" i dag, men jeg fikk en boks belgisk sjokolade p sengen av mom♥

Morsdag

Jeg er s heldig ha verdens beste mor ♥ Det er kjempevanskelig vre borte fra mamma'n sin s lenge.. Men hadde det ikke vrt for deg, hadde jeg nok ikke reist hit og opplevd s mye jeg har gjort. Og det er jeg kjempetakknemlig for.

I gr (11. februar) var det 6 mneder siden jeg kom hit. 6 (!) mneder! Det er s rart.. n er ret mitt her borte godt over havveis. Ikke misforst meg, jeg gleder meg til komme hjem og mte familie og venner igjen, men jeg er ikke klar for dra hjem enda.. Det er mye jeg kommer til savne her i Maine :(

Jeg savner deg ♥ ..og alle smtingene vi pleier gjre sammen. Grtefilmer, kafbesk, eller bare sitte og snakke sammen. Det som er s rart er at man ikke tenker over at man savner disse tingene fr man ikke gjr de lenger.

Gratulerer med morsdagen, mor! Jeg er kjempeglad i deg♥

Klemmer fra

'n din

I pledge alliance..

I Pledge Allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands,
one Nation under God,
indivisible, with liberty and justice for all.

Hver morgen reiser vi oss opp, og med hnden p hjertet sier vi dette verset. Det er en lov i Maine som sier at alle High Schools i Maine er pliktig til "pledge alliance to the flag" hver morgen, noe vi ikke har gjort s langt i r, s denne uken har Hampden Academy ftt opp flagg i alle klasserom.

Litt rart for meg "pledge" til det amerikanske flagget, og ganske komisk p mandag (den frste dagen vi gjorde det). En stemme kom over hytaleren, og plutselig begynte alle elevene sitere dette verset. De kan det jo alle p rams, iom. at de har gjort det hver morgen siden "elementary school".

Mange mener det er feil "pledge alliance" til et flagg som ikke er ditt eget, men jeg ser p det som en del av opplevelsen av vre her borte. Det er jo ikke snn at jeg forrder Norge ved si denne reglen hver morgen.

Eller hva synes dere?

Study hall

N sitter jeg i study hall, eller fritime som vi nordmenn s fint kaller det. Jeg har to slike timer annenhver dag, noe som er utrolig praktisk. Jeg trenger derfor ikke bruke like lang tid p lekser og prveving hjemme hver dag.

Det var rart vre tilbake p ski i gr. Jeg fler at jeg henger litt etter - de andre har lrt litt mer teknikk nr det kommer til porter (etc), men jeg kommer vel inn i det etter et par treninger. I morgen har vi fri fra skolen fordi vi skal kjre renn hele dagen. Deilig slippe skolen, men det er virkelig forferdelig g glipp av n "4 period day" (alts 80 min x4). Spesielt nr fysikk er et av fagene jeg gr glipp av..

I kveld har vi en "team dinner", s mom lagde i den anledning cupcakes som jeg dekorerte (se bilder under).

Snakkes <3
- Kamilla

trening.. endelig!

Jeg besto "hjernerystelsestesten" i dag, noe som betyr at jeg endelig kan begynne trene igjen. En uke uten ski p beina, noe som betyr at jeg har litt ta igjen.

Det ikke st p ski nr det er renn har ogs sine fordeler. Jeg fikk endelig tatt noen bilder..

Stilig stol? :)

Disse bildene var alts fra storslalm-rennet i Camden (1 time unna), p lrdag.

P fredag hadde alle utvekslingsstudene i Maine internasjonal dag, noe som innebar at vi dro rundt p forskjellige skoler og holdt foredrag om landet vrt. Jeg var s heldig f de aller minste, 5-7ringer, s alt jeg trengte gjre var fortelle litt om Norge, vise hvor Norge er p kartet - og deretter bombanderte de meg med sprsml resten av tiden. Det at Norge har en kongefamilie, og at vi fikk MTE nissen p julaften var tydeligvis veldig fascinerende!

Litt allsang er jo alltid kos :P

N skal jeg p trening! Og etterp venter leksene p meg..

Ballgame

Da har jeg sett min frste Superbowl! The New England Patriots versus The New York Giants, i Indianapolis i Indiana.

Jeg bor jo i Maine, og heiet derfor p The New England Patriots. Det var en kjempespennede kamp, men The Pats tapte desverre 17-21 etter siste quarter.

Jeg saver fredagskveldene hsten 2011 da vi alle (elever, foreldre, ssken, lrere etc) mttes for se p footballkamp. En helt spesiell atmosfre!

Superbowl er virkelig en del av "the American experience", ikke bare selve footballen, men hele pakka: cheerleadere, halftime show (i r med Madonna, Cee Lo Green og Nicki Minaj +), reklamene, atmosfren etc. Mange mener faktisk at l- og bilreklamene spiller en strre rolle i denne tradisjonen enn footballen. Disse reklamene er laget spesielt for "Superbowl sunday" og koster millioner av dollar. Tynnkledde damer, biler, l, og skikkelig amerikansk humor.. hehe.

Det er ogs vanlig spise chicken wings og drikke l mens man ser p Superbowl, men iom. at jeg ikke er 18 fr om 1 mnd (eller 21 her i USA...), ble det kylling og cookies istedenfor. Ikke s drlig erstatning spr du meg.

(Dad fortalte forresten at da han var p kjpesenteret tidligere i dag sto folk i k for kjpe flatskjermer, for se "the ballgame" kl. 6 pm, hehe..)

Tidligere i dag hadde "the Ski Team" en fundraiser for samle inn penger til nytt utstyr, som voks og strykejern. Vi har solgt baguetter til venner og kjente n i 2 uker, og i dag morges mttes vi alle p kjkkenet p skolen og lagde hele 300 baguetter. Vi samlet inn over $1000 (netto) s det kommer godt med. De som ikke ville spise baguettene de kjpte (som var en god del), kunne donere dem til "the homeless shelter" i Bangor - noe jeg synes var en veldig god gjerning. Etter ha rullet baguetter inn i papir i 1 1/2 t. har jeg ftt nok av baguetter for en stund fremover.

I morgen er det mandag, kan ikke si at det er s motiverende.. Men det betyr jo at Frebruary Vacation og Hawaii kommer med stormskritt, s det er vel ikke s ille allikevel! I morgen skal jeg ogs ta "Concussion"-testen, noe som betyr at jeg har et hp om begynne og trene igjen etter en hel ukes fravr fra slalmbakken. Wish me luck!

Ha en fin uke alle sammen!

0 Kommentarer

Ut spise med noen venner

Ha en fin fredagskveld :)