Profiltekst her!

Annonser

"The tans will fade, but the memories will last forever" - Hawaii 2012

Nå er jeg trygt hjemme igjen i Maine, etter en fantastisk uke på Oahu på Hawaii. Etter som uken gikk, fant jeg ut at jeg bare måtte nyte tiden jeg hadde på Hawaii, og tenke på bloggingen senere - slik jeg nevnte før jeg reiste.

Resten av uken gjorde vi mange ulike aktiviteter. Vi surfet:

Vi snorklet i denne bukta full av korallrev. En av de mest fantastiske oppevelsene i hele mitt liv! Vi svømte rundt i "laburinter" av korallrev, så nærme tropiske fisker at vi nesten kunne ta på dem!

Vi var på en Luau, en tradisjonell fest på Hawaii hvor de har et hula show, viser ulike tradisjoner (som fletting av "laces" aka. blomster i en ring du har rundt halsen, palmeklatring, fletting av hodebånd laget av palmeblader etc). Vi spiste også et godt måltid på stranden.

Jentene mine: Ane og Cathrine <3 Jeg er glad Norge er et lite land, så det ikke er så vanskelig å møtes senere.

Hula-danse-time:

Hard Rock Café Honolulu:

Hiking opp "Diamond Head", en høyde midt i Honolulu, med utsikt utover hele øya.

Walking around Waikiki:

Fantastisk god frokost på hotellet:

Utsiktstitting mange ulike steder:

Blåste bare litt da..

Vi er glad i hoppebilder!

Pearl Harbor var også en veldig spesiell opplevelse. Jeg fikk møte en mann som overlevde angrepet, noe som var veldig spennende. Vi jobbet også frivillig på U.S.S Missouri, som var en av de store båtene som ble brukt under 2. verdenskrig (og andre aksjoner ledet av den amerikanske flåten). Det var litt gøy å jobbe frivillig, fordi vi fikk gå rundt inne på båten hvor vanlig turister ikke fikk lov til å gå (på kontrollrom etc).

Vi liker menn i uniform

USS Missouri

Vi pusset rekkverket på båten, eller det var i hvertfall det det var meningen at vi skulle gjøre.

På Pearl Harbor fikk vi virkelig kjenne på nasjonalfølelsen folk har her i USA. Angrepet på Pearl Harbor er noe som står veldig sentralt i Amerikansk historie, og mange mennesker var veldig "emotional" i dette minnehuset, som er bygget på toppen av et sunket skip.

Utalllige strandbesøk:

Jeg møtte Elise som går i parallellklassen min i Norge, på Hawaii :) Liten verden!

IS må man jo ha:

Yoghurt land <3

Shopping på USAs største utendørs kjøpesenter. Det var gigantisk, og man gikk fra butikk til butikk under åpen himmel i små handlegater.

Uforglemmelige mennesker! Uforglemmelige opplevelser! Uforglemmelig uke!

Hawaii er et helt fantastisk sted med en veldig interessant kultur. Det er vanskelig å tro at øyene er en stat i USA, og ikke en del av Asia.

En av de beste ukene i livet mitt :) Anbefales på det sterkeste til kommende utvekslingsstudenter!

Starbucks

Hei :)

Beklager for dårlig oppdatering de siste dagene, men det har skjedd så mye her på Hawaii.

Det er helt fantastisk, og jeg vil bare nyte den siste dagen, før jeg drar hjem til Maine i morgen.

Da skal jeg fortelle om resten av turen, og legge ut litt bilder.

I kveld skal vi på hulafest!
- Kamilla

Haleiwa, old surfing town - dag 2

Nok en fantastisk dag her på Hawaii.

Deilig frokost på hotellet, deretter sightseeing rundt i delen av Hawaii hvor rådhuset er. Vi kjørte faktisk forbi skolen Obama gikk på, samt høyblokken han bodde i under oppveksten sin her på Hawaii.

Deretter dro vi videre til Dole, som er en ananasplantasje her på Hawaii. Ananasen er helt fantastisk her - utrolig saftig og søt. Grunnen til det er at de har god jord, due to at det er en vulkansk øy, og at de kan plukke opp frukten når det er helt moden, ikke når den fortsatt er grønn slik de må gjøre når de eksporterer ananasen til andre land.

Vi fikk smake pineapple wip!

Etter plantasjen dro vi videre til den gamle surfebyen Haleiwa. Her spiste vi lunsj, og gikk rundt og så på surfebrett-kunst og tittet i surfebutikker.

Jeg fant min fremtidige bil forresten..

Vi dro også innom den mest kjente stranda på Hawaii, Sunset beach :) Her er mange kjente filmer/ serier spilt inn: Bay Watch, Blue Crush, Soul Surfer etc.

På kvelden dro vi til "the Polonesian center" som er en slags fornøyelsespark her på Hawaii. Ikke en fornøyelsespark med berg-og-dal-baner og karuseller, men en park full av shows (hawaiian drumming, hawaiian cooking, dancing etc). Parken hadde fantastisk natur, slik som resten av Hawaii, og det var også steder rundt iparken med aktiviteter du kunne gjøre. Lære hula-dansing, fletting med blader, spydkasting, få tatoveringer, båtkjøring osv. Vi spiste en god buffeet med Hawaiian mat, og gikk deretter til USAs største outdoor theatre for å se på en kveldsforestilling (Hawaiian dance). Scenen var halveis inne, og halveis ute. Litt vanskelig å forklare, men publikum satt under tak, mens danserne var utendørs, med palmer, fjell og himmel i bakgrunnen.

Showet var veldig bra, men jeg måtte tvinge øyene mine til å holde seg åpne mot slutten av forestillingen. Ikke fordi det var kjedelig, men fordi jeg var sliiiten etter en lang dag med masse aktiviteter.

Skrevet om mandag 20. februar

Aloha from Honolulu - dag 1

Da er jeg endelig på Hawaii! I går landet jeg på Honolulu airport kl. 6 pm (local time) etter en 11 timers lang flytur, noe som var veldig deilig. Jeg ble møtt av en hetebølge, eller noe som i allefall føltes slik etter å ha kommet fra Maine.

Vi bor på et kjempefint hotell som er 2 min. fra Wakiki beach, og vi er rundt 100 studenter. 80% er fra Skandinavia, så det går i en blanding av norsk og engelsk.

Det er sånn 24 grader i skyggen her, og man blir solbrent bare man tilbringer minutter i sola. Jeg har kjøpt solfaktor 70 og 50, men i den lokale butikken på hjørnet har de solfaktorer helt opp til over 100 (!) Jeg smørte smører meg hvert 5 min (nesten..), men jeg er allikevel solbrent.

I dag var det tidlig opp, spise en herlig frokost (med masse fersk frukt fra Hawaii), for så å dra rett på stranda. Min gruppe hadde surf lessons kl. 11, først på stranda, og deretter ut i vannet.

SURFING ER INGEN LEK, haha.. Men utrooolig hvor gøy det er! Vi surfet i rundt 2 timer - masse padling (man blir kjempesliten i armene), men utrolig hvor artig det er når du får en stor bølge og føler at du virkelig får det til.

Etter surfingen spiste jeg lunsj med noen venninner, og deretter dro vi ut med en katamaran for å seile rundt Oahu island. Katamaranen var laget slik at vi satt på en netting mellom kjølene, slik at hver gang det kom en bølge ble vi helt våte.

Se så turkist vannet er!

Nå skal vi ut å spise, og deretter shoppe i Wakiki (parallellgatene til stranda).

Skrevet i går - søndag

About to board

God morgen! New Jersey next :)

Frokost må man ha :P

- Kamilla <3

Portland by night

Hei kjære nordmenn :)

Nå er jeg trygt fremme på et hotell i Porland, etter å ha sittet på bussen fra Bangor i 2 1/2 time. Jeg ligger nå i en gigantisk hotellseng og har bestilt room service. Det er deilig å slippe og gå rundt i en relativt ukjent by om kvelden på jakt etter mat, hehe.

Seee så liten og søt!

I morgen er det opp kl. 4 am, og flyet mitt går kl. 6 am.

Jeg flyr:

Portland - Newark (New Jersey)

Newark - Honolulu

Den første etappen er rundt 2 timer, men flyturen over hele USA og over "the Pacific" er 11 timer lang. Jeg skal prøve å sove mesteparten av tiden, men det er vel forhåpentligvis noen filmer jeg kan se på flyet.

Jeg har ikke noe imot å reise alene, men jeg er litt nervøs for selve innsjekkingen/ finne rikig gate, spesielt i Newark som er en gigantisk flyplass. Men det går sikkert veldig greit!

Denne uken har jeg ventet lenge på, og reisefeberen koker! Jeg er utrolig heldig som har sjansen til å reise og tilbringe 1 hel uke på Hawaii, så jeg skal virkelig ta til meg alle inntrykk og opplevelser.

Jeg kommer nok ikke til å tilbringe så veldig mye tid på mac'en når jeg først er på Hawaii, jeg vil jo tilbringe mest mulig tid utendørs! Men noen bilder skal dere få!

ÆÆ!! Er det mulig!?? JEG - på HAWII - i morgen (!)

Denne uken skal nytes <3 Håper alle får en fantastisk vinterferie!

February 14th

I dag, som dere alle vet er kjærlighetens dag, og som de fleste tradisjoner er her i USA er Valentines day en "big deal". Uker i forveien sa folk "...Åh.. Jeg har ikke date på Valentines day..", noe som ikke hadde betydd så veldig mye i Norge.

Lærere delte ut hjertekjærligheter, jenter gikk rundt med blomster, kantinen var pyntet osv.

Koselig dag ♥

I kveld har vi hatt siste team dinner med the ski team, noe som er litt trist. Jeg kan virkelig ikke tro at nok en sportsesong er over!

Nå er det bare tre dager til jeg tar bussen ned til Portland, for så fly laaangt vekk fra kalde Maine til varmere strøk - nemlig Hawaii! Ord kan ikke beskrive hvor mye jeg gleder meg!

Happy Valentines day alle sammen! Ikke glem å fortelle folk du verdsetter at du er glad i dem ♥

Jeg hadde kanskje ikke noen "valentine" i dag, men jeg fikk en boks belgisk sjokolade på sengen av mom ♥

Morsdag

Jeg er så heldig å ha verdens beste mor ♥ Det er kjempevanskelig å være borte fra mamma'n sin så lenge.. Men hadde det ikke vært for deg, hadde jeg nok ikke reist hit og opplevd så mye jeg har gjort. Og det er jeg kjempetakknemlig for.

I går (11. februar) var det 6 måneder siden jeg kom hit. 6 (!) måneder! Det er så rart.. nå er året mitt her borte godt over havveis. Ikke misforstå meg, jeg gleder meg til å komme hjem og møte familie og venner igjen, men jeg er ikke klar for å dra hjem enda.. Det er mye jeg kommer til å savne her i Maine :(

Jeg savner deg ♥ ..og alle småtingene vi pleier å gjøre sammen. Gråtefilmer, kafébesøk, eller bare sitte og snakke sammen. Det som er så rart er at man ikke tenker over at man savner disse tingene før man ikke gjør de lenger.

Gratulerer med morsdagen, mor! Jeg er kjempeglad i deg ♥

Klemmer fra

'n din

I pledge alliance..

I Pledge Allegiance to the flag of the United States of America and to the Republic for which it stands,
one Nation under God,
indivisible, with liberty and justice for all.

Hver morgen reiser vi oss opp, og med hånden på hjertet sier vi dette verset. Det er en lov i Maine som sier at alle High Schools i Maine er pliktig til å "pledge alliance to the flag" hver morgen, noe vi ikke har gjort så langt i år, så denne uken har Hampden Academy fått opp flagg i alle klasserom.

Litt rart for meg å "pledge" til det amerikanske flagget, og ganske komisk på mandag (den første dagen vi gjorde det). En stemme kom over høytaleren, og plutselig begynte alle elevene å sitere dette verset. De kan det jo alle på rams, iom. at de har gjort det hver morgen siden "elementary school".

Mange mener det er feil å "pledge alliance" til et flagg som ikke er ditt eget, men jeg ser på det som en del av opplevelsen av å være her borte. Det er jo ikke sånn at jeg forråder Norge ved å si denne reglen hver morgen.

Eller hva synes dere?

Study hall

Nå sitter jeg i study hall, eller fritime som vi nordmenn så fint kaller det. Jeg har to slike timer annenhver dag, noe som er utrolig praktisk. Jeg trenger derfor ikke bruke like lang tid på lekser og prøveøving hjemme hver dag.

Det var rart å være tilbake på ski i går. Jeg føler at jeg henger litt etter - de andre har lært litt mer teknikk når det kommer til porter (etc), men jeg kommer vel inn i det etter et par treninger. I morgen har vi fri fra skolen fordi vi skal kjøre renn hele dagen. Deilig å slippe skolen, men det er virkelig forferdelig å gå glipp av én "4 period day" (altså 80 min x4). Spesielt når fysikk er et av fagene jeg går glipp av..

I kveld har vi en "team dinner", så mom lagde i den anledning cupcakes som jeg dekorerte (se bilder under).

Snakkes <3
- Kamilla

trening.. endelig!

Jeg besto "hjernerystelsestesten" i dag, noe som betyr at jeg endelig kan begynne å trene igjen. En uke uten ski på beina, noe som betyr at jeg har litt å ta igjen.

Det å ikke stå på ski når det er renn har også sine fordeler. Jeg fikk endelig tatt noen bilder..

Stilig stol? :)

Disse bildene var altså fra storslalåm-rennet i Camden (1 time unna), på lørdag.

På fredag hadde alle utvekslingsstudene i Maine internasjonal dag, noe som innebar at vi dro rundt på forskjellige skoler og holdt foredrag om landet vårt. Jeg var så heldig å få de aller minste, 5-7åringer, så alt jeg trengte å gjøre var å fortelle litt om Norge, vise hvor Norge er på kartet - og deretter bombanderte de meg med spørsmål resten av tiden. Det at Norge har en kongefamilie, og at vi fikk MØTE nissen på julaften var tydeligvis veldig fascinerende!

Litt allsang er jo alltid kos :P

Nå skal jeg på trening! Og etterpå venter leksene på meg..

Ballgame

Da har jeg sett min første Superbowl! The New England Patriots versus The New York Giants, i Indianapolis i Indiana.

Jeg bor jo i Maine, og heiet derfor på The New England Patriots. Det var en kjempespennede kamp, men The Pats tapte desverre 17-21 etter siste quarter.

Jeg saver fredagskveldene høsten 2011 da vi alle (elever, foreldre, søsken, lærere etc) møttes for å se på footballkamp. En helt spesiell atmosfære!

Superbowl er virkelig en del av "the American experience", ikke bare selve footballen, men hele pakka: cheerleadere, halftime show (i år med Madonna, Cee Lo Green og Nicki Minaj +), reklamene, atmosfæren etc. Mange mener faktisk at øl- og bilreklamene spiller en større rolle i denne tradisjonen enn footballen. Disse reklamene er laget spesielt for "Superbowl sunday" og koster millioner av dollar. Tynnkledde damer, biler, øl, og skikkelig amerikansk humor.. hehe.

Det er også vanlig å spise chicken wings og drikke øl mens man ser på Superbowl, men iom. at jeg ikke er 18 før om 1 mnd (eller 21 her i USA...), ble det kylling og cookies istedenfor. Ikke så dårlig erstatning spør du meg.

(Dad fortalte forresten at da han var på kjøpesenteret tidligere i dag sto folk i kø for å kjøpe flatskjermer, for å se "the ballgame" kl. 6 pm, hehe..)

Tidligere i dag hadde "the Ski Team" en fundraiser for å samle inn penger til nytt utstyr, som voks og strykejern. Vi har solgt baguetter til venner og kjente nå i 2 uker, og i dag morges møttes vi alle på kjøkkenet på skolen og lagde hele 300 baguetter. Vi samlet inn over $1000 (netto) så det kommer godt med. De som ikke ville spise baguettene de kjøpte (som var en god del), kunne donere dem til "the homeless shelter" i Bangor - noe jeg synes var en veldig god gjerning. Etter å ha rullet baguetter inn i papir i 1 1/2 t. har jeg fått nok av baguetter for en stund fremover.

I morgen er det mandag, kan ikke si at det er så motiverende.. Men det betyr jo at Frebruary Vacation og Hawaii kommer med stormskritt, så det er vel ikke så ille allikevel! I morgen skal jeg også ta "Concussion"-testen, noe som betyr at jeg har et håp om å begynne og trene igjen etter en hel ukes fravær fra slalåmbakken. Wish me luck!

Ha en fin uke alle sammen!

0 Kommentarer

Ut å spise med noen venner

Ha en fin fredagskveld :)